J. M. Villalba - patina na křídle Mustangu


Na soutěži Model Brno 2004 byl hostem pan J. M. Villalba - známý španělský modelář a během výstavy zde předváděl své techniky patinování a stínování. Pokusili jsme se Vám jeho postup přiblížit ve stručném popisu:

Barvy:
Tamiya, Vallejo Model Color ("na štětec")

Ředidla:
96% Ethanol pro barvy Tamiya, voda pro barvy Vallejo

Nářadí:
kvalitní štětec velikosti č. 2 se špičatým koncem f. Kolinsky
Stříkací pistole Badger 100 SF (dvoučinná stříkací pistole s bočním plněním a tryskou 0,25mm);
p.Villalba během práce ponechával konstantní tlak, který byl poměrně nízký (přesné číslo neznáme, protože na kompresoru nebyl manometr, ale podle článku v Modeláři 12/2003 používá p. Villalba tlak cca 0,7-0,8 baru)

Postup barvení a patinování křídla pro P-51B Mustang 1:48

1. Nastříkání základní vrstvy Olive Drab barvou Tamiya mírně naředěnou ethanolem, tj. 3:1 ve prospěch barvy. Nástřik se provádí v několika (cca 2-3) vrstvách dokud není povrch plně zakrytý poměrně sytým odstínem. Jednotlivé vrstvy byly stříkány kolmo na sebe.

2. Vystínování spár panelů stříkáním 2-3 mm silných tmavých pruhů tak, aby spára byla přibližně ve středu pruhu. Použita k tomu byla černá barva Tamiya vysoce naředěná (cca 80% ethanolu a 20% barvy) - každý panel je tedy třeba přestříknout několikrát, podle potřeby tak, aby krytí byla dostatečné a přechod do okolní barvy měkký.

3. Zesvětlení středů barevných polí směsí Olive Drab a Pískové (p. Villalba nedoporučuje používat k natónování světlejšího odstínu kamuflážní barvy bílou, protože ta mění charakter barvy). Při stříkání se nebát vyššího kontrastu, protože na závěr dojde k jeho celkovému snížení nástřikem zředěné původní barvy a aplikací laků.

4. Narušení jednolitosti ploch nástřikem nepravidelných menších skvrn silně naředěnou černou (jedná se vlastně pouze o "ušpiněný" ethanol, který má velice nízkou krycí schopnost a proto je zde možné použít černou). Totéž pak zopakovat s odstínem Olive Drab zesvětleným Pískovou tak, aby barva byla světlejší než původní Olive Drab, ale tmavší než odstín použitý v bodě 3 na zesvětlení polí.

5. Vytvoření proužků nečistot tak, že se spára dělící jednotlivé panely zamaskuje páskou Tamiya (ze strany bližší náběžné hraně křídla) a pak se stříkají nepravidelné krátké proužky od této hrany směrem k odtokové hraně křídla. Rozptyl a tvar proužků lze ovlivnit změnou úhlu, jaký pistole svírá vůči povrchu křídla.

6. Odření povrchu - to p. Villalba provádí světlým odstínem šedé, kterou si míchá z bílé a černé barvy Vallejo. Pracuje jemnými a přesnými dotyky štětcem, který si po namočení do barvy ihned mírně otře o papírový kapesníček. Šedou zde používá namísto stříbrné, protože opticky se nakonec šedá barva na tmavém povrchu jeví právě jako místa, kde se barva odřením odprýskala až na kov - byli jsme překvapeni, jak realistické je "odření" aplikované tímto způsobem.

7. Znázornění úniků oleje a nečistot v místě krytek, nýtů apod. - opět štětcem vodou naředěnou černou barvou Vallejo.

8. Vystínování  pozitivních (vystouplých detailů) metodou drybrush zesvětleným mixem Olive Drab (Tamiya) + písková (ale tentokrát se jedná o Vallejo). Zajímavé je, že p.Villalba aplikuje drybrush stejným špičatým štětcem č.2, jaký používal i v předchozích krocích.

9. Zvýraznění spár panelů - probarveno (nikoli napouštěno jako jsme zvyklí v případě olejových barev) štětcem černou silně naředěnou barvou Vallejo.

10. Nástřik celé plochy křídla silně naředěným odstínem Olive Drab - tím dojde ke sjednocení celého povrchu a ke snížení kontrastů.

11. Nástřik polomatným lakem německé výroby Marabu satin.

A takto vypadá cockpit Avengeru barvený a stínovaný výše uvedeným postupem: